Aut tesztek : jrakombinlva - Volvo V70 T5 Summum s V50 1.8 Momentum |
jrakombinlva - Volvo V70 T5 Summum s V50 1.8 Momentum
2005.07.23. 13:11
A Volvo kt kombija kzl a V70-esnl a kzelmltban eszkzlt fiatalt kra, illetve az annak sorn megizmosodott T5 motor, mg az eggyel kisebb V50-nl az 1,8 literes erforrs adta tesztnk apropjt.
Aki figyeli a Volvo jellsi koncepcijt, felteheten szrevette, hogy a svdek mostanban nem csupn az "S" s "V" betkkel klnbztetik meg limuzin s kombi modelljeiket. Elbbinl az els szm ugyanis pros, mg utbbinl pratlan. De tovbbmegyek, ahogyan azt a vadonatj S40/V50 du esetben mr lthattuk, eltr a htmaszk kialaktsa is (esetnkben krmozott s fggleges rcsozs), tovbb kevsb agresszv az els lkhrtn a levegbeml nyls, illetve a kdfnyszrk formja. A modellfrissts apropjn nemrg a kzpkategris S60/V70 modellcsaldnl is bevezettk eme jellegzetes stlusjegyeket.
Persze, a fiataltskor ennyi kevs lett volna az dvssghez: kevsb szembetl beavatkozs ugyan, de mintzat nlkli, manyag burt kaptak a fnyszrk, ahol is a tradicionlis trllaptokat nagynyoms mosberendezsre cserltk. A hagyomnyos ablaktrlk sem "ltk tl" a rncfelvarrst, azokat korszerbb megjelens, nagyobb hatsfok s mkds kzben cseklyebb szlzajt kelt flexibilis laptok vltottk fel. A hts fertlyon a lmpa kiosztst mdostottk, a kipufogcs krmtl csillog, mg a rakodkszbt manyag borts vdi a nehezebb trgyak becssztatsakor elfordul karcoldstl.
Betekints
Ha mr itt tartunk, vessnk egy pillantst a csomagtrbe! A szles nylst biztost s kellen magasra nyl tdik ajt mgtt ignyesen krpitozott, a benyl kerkdobokat leszmtva j alak raktr vrja a poggyszokat. A befogadkpessg alaphelyzetben tlagos, 485 liter, de az osztottan dnthet lstmlk segtsgvel egszen 1,64 kbmterig nvelhet, s amennyiben az lspadokat is hajlandak vagyunk "megmozgatni", akkor teljesen sk felletet kapunk. A padl alatt knnyen tisztthat, manyag pakolrekeszt tallunk, ahov pldul a sros futcip kerlhet, mg egy gumiszalag segtsgvel a nyitott padllaphoz rgzthetjk a bevsrlszatyrokat, hogy menet kzben ne guruljon szanaszt a sok apr holmi.
rtkeinket eszttikus s knnyen kezelhet csomagtrrol takarhatja el az avatatlan szemek ell, tokjbl pedig trelvlaszt hl hzhat ki a raktr s az utastr kz. Bell elssorban a korbbinl komfortosabb s szlesebb tartomnyban llthat lsek jelentenek jdonsgot, de ignyesebb vlt a krpitozs s a dsztelemek is ltvnyosabbak - tesztautnknak pldul kimondottan jl lltak az alumniumutnzat bettek. A kzpalagt rednys fedel konzolja kt pohrtartt rejt, az amerikai lomnak beczett multifunkcis knykl alatt pedig troldobozt, tlct, valamint tovbbi italtartkat tallunk. Az ergonmin ugyancsak csiszoltak a mrnkk, pldul az egyes rdillomsokat ezentl nem tekergombbal, hanem klnll nyomgombokkal vlaszthatjuk ki.
Kemnykts
A T5-s jelzs motort ernlti edzsre fogtk: lkettrfogatt 2319-rl 2401 kbcentire nveltk, a kipufogoldali utn immr a szvszelepek vezrlse is vltoz, a turbfeltlt pedig egyenesen az S60/V70 R cscsmodelltl rkezett. A torna eredmnyeknt 10 lernyi plusz teljestmnyt s 20 Nm forgatnyomatkot szedett magra az egysg. Radsul a motor erejt mostantl hatfokozat, kzi kapcsols sebessgvlt tovbbtja az els kerekekhez - gy a kombi ll helyzetbl rajtolva hrom tizedmsodperccel hamarabb, 6,5 szekundum alatt vgtzik 100 km/rs tempra. A kocsi masszv felptse cskkenti a sebessgrzetet, amit az thengeres motor lelkest hangja "ellenslyoz" valamelyest.
Btran elzhetnk, autplyn nagy tlagsebessget tarthatunk, hiszen az erforrs potenciljra brmilyen helyzetben szmthatunk, a 350 Nm-es maximlis nyomatk ugyanis 2100-5000 fordulat kztt folyamatosan biztostott, a V70 egyenletesen jl hz. Termszetesen ilyenkor zemanyag formjban megkveteli a plds munkrt jr "jutalmat". Az R-modellek s az S80 utn a kzpkategris Volvban is megjelent a Four-C nvre keresztelt aktv futm.
Komfortos zemmdban meglehetsen lgy a hangols, az aut gy imbolyog az thibkon, akr egy brka a hborg tengeren. Bevallom, engem elbizonytalantott, m egyetlen elnye azrt mgis volt a dolognak: vrosi forgalomban legalbb nem csbtott a sebessgkorltozsok slyos megszegsre. A sportos bellts ugyanakkor tlzottan feszesnek bizonyult, ez leginkbb orszgton - vagy autplyn a temps haladshoz - ajnlhat a menetstabilits nvelsre. Minden egyb szempontbl hibtlan a V70, legyen sz akr a megnvelt teljestmny fkrendszerrl, az elektronikus vezetstmogat berendezsekrl, vagy a kormnymrl.
A Volvo kisebb kombijt, a V50-est 1,8 literes motorral teszteltk. Ekkor mg ez volt az alapmotor, m 2005 elejtl kt 1,6-os (egy benzines s egy dzel) gazdagtja a palettt. Az j motorok miatt krdses, hogy az egybknt harmonikus s kellemes 1,8-as komoly rdekldsre tarthat-e szmot, hiszen a 100 lers 1,6-oshoz flmillival kevesebbrt hozzjuthatunk, s a kt modell dinamizmusa kztt nincs akkora eltrs, amely indokoln az 1,8-as felrt. Ha pedig a szintn olcsbb (200 ezerrel) dzellel vetjk ssze az 1,8-ast, mg nagyobb a klnbsg, mert a kis dzel beri tlagosan 5 literrel. Aki teht a Volvo presztzsre s kombira vgyik, ugyanakkor alaposan meggondolja, hogy mire klt, annak az 1,6-osok valamelyike minden bizonnyal megfelel. Aki pedig nem csak presztzst s kombit szeretne, hanem az tlagosnl jobb dinamizmust is, az thengeres V50-est vesz.
Bke van
Termszetesen z 1,8-as is rdemes a figyelemre. A V50 ugyanis mg ezzel a nem tl ers s kiss nyomatkszegny masinval is remek. A motorhang nem kellemetlen, a gp - ngyhengeres mrcvel - finoman jr, s sszessgben remekl harmonizl a V50 atmoszfrjval. Az utastr pldul egszen klnleges. Br tesztelknt tbb tucat autban ltem mr, a jval drgbbakban sem talltam ennyire egysgesnek, koherensnek a designt, az atmoszfrt s a vlasztott anyagokat. A V50 azonnal felismerheten folytatja a Volvo ltal az S80-assal megkezdett design irnyvonalat, s szerintem ez a modell a cscspont. A bels tr a vgletekig letisztult, finom, hivalkodsmentes, elegns s zlses - s mindez a Momentum felszereltsg modellben br s fa nlkl.
Lbtr helyett
A Volvo ugyan a kzpkategriba pozicionlja a V50-est (szerintk ez a modell a VW Passat s az Audi A4 ellenfele), de ne dljnk be ennek. Az S40 s V50 pros az j Ford Focusszal s a Mazda3-mal ll mszakilag szoros rokonsgban, teht kompakt aut. Ez azonnal ltszik az utastr mretn is: ell tgas a hely, htul azonban mg az als-kzpkategriban sincs az lmeznyben a V50. A helyszke azonban itt vget is r, a raktr mr elg nagy, alaphelyzetben 417 literes. St, nemcsak tgas s ignyesen krpitozott, hanem remekl hasznlhat is: az osztva dnthet hts tmla magtl rtetd, m a V50-es ugyanazokat az gyes rszleteket is hordozza, amelyeket a nagytestvrnl mr kitrgyaltunk.
A kihzhat rol tvben radsul hossz, keskeny fedeles rekesz van: idelis, ha spagettit vagy angolnt akarunk szlltani, de az esernynek is helyet tallhatunk itt. Mint ahogy a maga nemben a V50 is lehet idelis vlaszts, hiszen elegns, knyelmes s praktikus aut. Kvetel kompromisszumot is, hiszen az utastr htul szks, a motor - a teljestmnyt is figyelembe vve - kiss sokat fogyaszt, esetnkben egszen pontosan 9,1 litert 100 kilomterenknt.
 |
A tartalombl: Extra: Detroiti Autszalon 2005-s jdonsgok: supermotk Teszt: Honda Jazz 1.4i ES CVT, Audi A3 Sportback S-line 2.0 TFSI quattro, stb... Idszer: Parkolsi helyzetkp, kzlekedsi balesetek | Ellenfnyben
Tesztautink mretben, teljestmnyben s a vtelr tekintetben meglehetsen kontrasztosak. Az 1,8 literes motorral felszerelt V50-es Volvo 6,6 milli forinttl indul. Mr ez sem kevs, azonban a V70 T5 kivitelrt ktszer ennyit, kzel 13 milli forintot kell leszurkolni, hiszen annl a Kinetic specifikci a legalacsonyabb - radsul az extrkbl is knnyedn sszejn nhny milli forint. A Volvo mindkt modelljre igaz azonban, hogy elegns megjelens s biztonsgos, st, kellemes bels hangulata rvn kpes elhitetni, hogy rtkes luxusaut.
|