Subaru Forester
2005.06.01. 17:52
Szltol
A Subaru Forester 2.5 XT 210 lereje, kivl sszkerkhajtsa s fnyz felszereltsge olyan lmnny teszi az aut vezetst, amit ms mrknl hiba is keresnnk. Lehet, hogy van let az Imprezn tl?
 |
Mretes lgbeml tpllja a motor feletti intercoolert |
Rnzsre kombi, kldetst tekintve hobbiterepjr, valjban azonban sportkocsi. A Subaru Forester a kortrs japn autgyrts alighanem legnagyobb szlhmosa, de jl ll neki. Ha csak a karosszria mreteit nzzk, akkor klasszikus, kzpkategris kombival van dolgunk. Az aut 4,5 mter hossz, 1,7 mter szles s 1,5 mter magas. Amitl mgis ilyen szembetlen klnlegess vlik, az egyrszt a szoksosnl nagyobb, csaknem 20 centis szabad magassg, msrszt a szoksosnl vadabb klalak. A msodik genercis Forester nagyjbl gy nz ki, mintha egy Corolla kombi lecsszott volna a szllthajrl valahol a nylt tengeren, s az egyik lakatlan szigeten eltlttt nhny v alatt megedzette volna a nomd let. Ellenllbb a kls krnyezeti hatsokkal szemben, vonsai sokkal marknsabbak lettek, ert sugrz megjelense tvol tartja tle a kisebb slycsoportba tartozkat.
 |
 |
Csszs ton aligha kell nagyszerbb jtk egy 200 ler feletti boxermotor s a kivl Subaru-sszkerkhajts prosnl |
A legtbbet persze a motorhztetn magasod lgbeml rulja el rla. Az ilyesmi egy Subarun mindig jt gr, hiszen a nyls mgtt ltalban egy vzszintesen elhelyezett tltleveg- ht vr a hst ramlatra. A Forester 2.5 XT-ben sincs ez mskpp, a jkora hcserlbe nem kevsb mretes turbfeltltbl rkezik a leveg, ahonnan pedig – immr jcskn megnvekedett nyomssal – a 2,5 literes, ngyhengeres boxermotorba vezet az tja. A nagymret motor jdonsg az eddig csak ktliteresekkel felszerelt Forester orrban, de remekl illik oda. A nagyobb lkettrfogat s a feltlts kettse vgleg szmztt minden ertlensget az aut gphzteteje all, egyben remek jtszpajtssal ajndkozta meg a kifinomult sszkerkhajtst. A 210 lovas motor fordulatszmtl s sebessgtl fggetlenl, minden pillanatban ksz hatalmasat ldtani az 1,5 tonns karosszrin. A sofrnek csak arra kell gyelnie, hogy el ne kssen a vltssal. Amennyiben teht van hely, nem tart sokig megkzelteni a vgsebessget, aminek bjt a surrog boxermotoron s remeg motorhzfedlen tl a tesztautban mg a menetszl ltal keltett, 200 krnykn jelentkez, a lgbeml fell hallhat, eszeveszett sivts is erstette. A 6,3 msodperces gyorsulsi rtk ellen azonban egyszeren nincs orvossg, az fenomenlis. Elvgre nem sportkocsirl, hanem ormtlan sszkerekesrl van sz, ennek a kt kategrinak az sszekeversre pedig idig csak a Porsche igazgattancsnak tehetsgbl futotta.
 |
A Forester alighanem leggyengbb pontja a mltatlanul knnyen forgathat, rzketlen kormnykerk |
 |
 |
Eltveszthetetlenl japnos a Forester kzpkonzolja |
A brkrpitozs lsek nagyok, de nem tartjk a testet |
 |
 |
A fordulatszmmr s a benzinmutat is gyorsan mozog |
Kln kapcsolval lehet tiszttani a szennyezdtt lmpkat |
 |
 |
Elegns megolds a fedlzeti hifi melll elugr pohrtart |
Mlyen l a ngyhengeres, 210 lovas boxermotor |
 |
 |
Alaphelyzetben nem tl nagy a csomagtart, de legalbb vannak benne aprbb rekeszek, s a tmlk ledntsvel bvthet |
Az nzr kzponti differencilm szimmetrikusan osztja el a nyomatkot a tengelyek kztt, gy a paprforma szerint a Forester a kanyarokban semlegesen viselkedik, ami tbbnyire igaz is. Nedves, csszs felleten az aut knnyedn, jtkosan irnythat, ami a minden fordulaton bdletes ert szolgltat turbmotornak s a hts tengely kt oldalt szksg esetn sszezr hts sperrdifinek (a cscsmodellben szria) ksznhet. A 215 millimter szles, magas oldalfal abroncsok szraz ton is szokatlanul jl tapadnak az aszfalthoz, m tl nagy sebessgnl a Forester ilyenkor mr ersen hajlamos az alulkormnyozottsgra. A j ttartsrt s a csekly karoszszriadlsrt azonban a vrosban meg kell fizetni: a rossz utakrl a futm nemcsak hanggal, de rzkdssal is rtesti a bent lket. Az utastr egybknt is eklektikus hangulat hely, amelyben a harsny mszerek s a Momo kormny a sportkocsikat, a vastag brlsek s az rintkpernys navigcis rendszer a luxusautkat, a magas lshelyzet s az ellenll manyagok pedig a terepjrkat juttatjk esznkbe. Mindennek tetejbe a Forester tulajdonkppen kombi, s ehhez kpest a 400 literesnl is kisebb csomagtart nem tl j eredmny. A nyilvnvalan az sszkerkhajts ltal tmasztott helyigny szmljra rand szkssg az osztottan dnthet hts lsek elrehajtsval jcskn enyhl, radsul a csomagtr padljban teljes mret ptkerk s tbb apr, fedeles rekesz is lapul. A Subaru valamivel tbb mint tzmilli forintot kr a legersebb Foresterrt, ami nem sok. Nem csupn azrt nem, mert ennyi pnzrt a vev bivalyers motorklnlegessget s a kategriban pratlan sszkerkhajtst kap, a felszereltsg is fnyz. Annyira az, hogy az authoz egyetlen extrt sem lehet venni, a vtelrban minden benne van: a hatalmas, nyithat panormatet, a DVD-alap navigci, a brkrpitozs s hatlemezes CD-vlt is. Mindezt egytt nehz lenne ugyanennyirt megtallni a konkurencinl, legyen br sz egyszer kombikrl, hobbiterepjrkrl vagy sportkocsikrl. Szveg: Lamara Roland Kp: Szab-Jilek dm
SUBARU FORESTER 2.5 XT Turbo 210 LE(155 KW), 0–100km/h 6,6 s, vgsebessg 226 km/h, fogyaszts 14,15 l/100 km, ra 10 397 000 Ft. |
TESZTEREDMNYEK |
risi napfnytet jr a Forresterhez – ezt s az intercooler lgbelpjt leszmtva teljesen szokvnyos az alapforma. |
 |
Hosszsg: 4450 mm |
Szlessg: 1735 mm |
Magassg: 1585 mm |
Tengelytv: 2525 mm |
|
MENETTELJESTMNYEK |
s |
Gyorsuls |
|
0–30 km/h |
1,0 |
0–40 km/h |
1,4 |
0–50 km/h |
2,0 |
0–60 km/h |
2,8 |
0–70 km/h |
3,5 |
0–80 km/h |
4,3 |
0–100 km/h |
6,6 |
0–120 km/h |
9,1 |
0-130 km/h |
10,8 |
0–140 km/h |
13,1 |
0–160 km/h |
17,5 |
0–180 km/h
|
24,4 |
400 m ll rajttal |
14,7 |
Vgsebessg |
226 km/h |
|
|
RUGALMASSG |
s |
60–100 km/h IV. fokozatban |
6,7 |
80–120 km/h IV.. fokozatban |
6,2 |
60–100 km/h V. fokozatban |
10,9 |
80–120 km/h V. fokozatban |
10,8 |
|
|
FOGYASZTS |
l/100 km |
lommentes zemanyag |
|
Minimum |
11,6 |
Maximum |
16,7 |
Tesztfogyaszts |
14,15 |
Hattvolsg |
424 km |
|
|
BELS ZAJ
|
dB(A) |
Fokozat |
III. |
IV. |
V. |
50 km/rnl |
60 |
59 |
60 |
80 km/rnl |
64 |
63 |
62 |
100 km/rnl |
67 |
66 |
66 |
120 km/rnl |
70 |
70 |
69 |
130 km/rnl |
72 |
71 |
70 |
140 km/rnl |
75 |
73 |
72 |
160 km/rnl |
0 |
75 |
76 |
180 km/rnl |
0 |
78 |
76 |
alapjrati zaj |
43 |
legnagyobb zaj max. gzpedlllsnl |
78 |
|
|
KILOMTERRA PONTATLANSGA |
km/h |
Mutatott rtk |
vals rtk |
50 |
45 |
80 |
74 |
100 |
92 |
120 |
110 |
130 |
118 |
160 |
148 |
180 |
167 |
|
|
|
FKT |
|
m |
100 km/h hideg fkekkel (resen)
|
45 |
100 km/h hideg fkekkel (terhelten) |
45 |
100 km/h meleg fkekkel (terhelten) |
47 |
Nagy sebessg fkezs (160 km/h) |
131,17 | |
MSZAKI ADATOK |
FELSZERELTSG/RAK |
MOTOR Ell hosszban elhelyezett, ngyhengeres, benzines, folyadkhts, knnyfm boxermotor. t helyen csapgyazott ftengely, kt fell fekv vezrmtengely, hengerenknt ngy szelep vltoz szelepvezrlssel (AVCS). Elektronikus, hengerenknti zemanyag-befecskendezs.
Teljestmny |
155 kW (210 LE) 5600/min
|
Literteljestmny |
63,08 kW/l (85,47 LE/l) |
Lkettrfogat |
2457 cm³
|
Furat lket |
99,5x79 mm |
Srtsi viszony |
8,2:1 |
Nyomatk |
320 Nm 3600/min |
Dugatty-kzpsebessg a nvleges teljestmnyhez tartoz fordulatszmon |
|
14,74 m/s |
Motorolaj feltltsi mennyisge |
|
4 l. |
Htrendszer trfogata |
|
7,3 l |
ERTVITEL lland ngykerk-hajts, tfokozat, kzi kapcsols vltm. Nyomatkeloszts az els s hts tengelyek kztt, differencilzr a hts tengelyen. tttelek: I.: 3,45; II.: 1,95; III.: 1,37; IV.: 0,97; V.: 0,74. H.: 3,333. Tengelyhajts tttele: 4,44:1.
FUTM Ell-htul fggetlen kerkfelfggeszts. Ell hromszg keresztlengkok progresszv hats csavarrugval s stabiliztorral. Htul tbblengkaros kerkfelfggeszts (2 kereszt- s 1 hosszlengkar). Mechanikus szintszablyozs a hts tengelyen. Nyomtv ell 1485 mm, nyomtv htul 1465 mm. Fogaslces szervokormny. 2,75 kormnyfordulat tkzstl tkzsig. Hidraulikus, ktkrs fkrendszer fkrsegtvel, ell bels hts trcsafk, htul trcsafk, blokkolsgtl, elektronikus fker-eloszt. Mechanikus, hts kerekekre hat rgztfk. Kerktrcsa mrete: 6,5 J16. Gumimret: 215/60 R 16 95V.
KAROSSZRIA |
tlses, tajts terepjr. |
Lgellenllsi tnyez cw |
0,37 |
Hosszsg/szlessg/magassg |
4450/1735/1585 mm |
Tengelytv |
2525 mm |
Terepszg ell/htul
|
25/21 |
Rmpaszg |
21 |
Fordul kr jobb/bal |
12,3/11,8 m |
zemanyagtartly mrete |
60 l |
res tmeg |
1487 kg |
Slyeloszts ell/htul |
58,8/43,2 % |
Megengedett ssztmeg |
2000 kg |
Csomagtart mrete |
387–1592 l |
Utnfut terhelhetsge fk nlkl/fkezett |
750/2000 |
Terhelhetsg |
555 kg |
Megengedett t etterhels |
80 kg |
|
BELS MRETEK |
Bels szlessg ell/htul |
1430/1395 mm |
ls mlysge ell/htul |
500/465 mm |
tlagos lstr |
665 mm |
Kormnytmr |
380 mm |
|
KARBANTARTS |
tvizsgls minden |
30 000 km |
Olajcsere minden |
15 000 km |
|
FOGYASZTS (ECE-NORMA) |
Vros |
15 l/100 km |
Orszgt |
8,7 l/100 km |
Vegyes |
11 l/100 km | |
ALAPR |
10 397 000 Ft |
TESZTAUT RA |
10 397 000 Ft |
ALAPFELSZERELS (fbb tnyezk): vezets utasoldali lgzsk, fejlgzskok s aktv fejtmlk ell, vfeszt verhatrolval ell, blokkolsgtl, elektronikus fkereloszt, differencilzr a hts tengelyen, lland ngykerk-hajts, hts szintszablyozs, automata klmaberendezs, brborts (Momo) kormnykerk, vltgomb s kzifkkar, brkrpitozs lsek, elektromos ablakok ell-htul, fthet els lsek, vezetls magassglltssal, llthat magassg kormny, teljes rtk ptkerk, sztere rdi CD-lejtszval 6 lemezes CD-trral, elektromos panorma-tetablak, elektromosan llthat s fthet kls tkrk, ablaktrllapt-jgtelent (ell), fnyszrmos, metlfnyezs, Multireflektor fnyszr, sznezett veg, tetsn, rdio-tvirnyts kzponti zr aktivls-visszajelzvel, olvaslmpk, mszerfalba ptett italtart, kzpkonzolba integrlt trolrekeszek, trolrekesz a csomagtrben, kihzhat csomagtrrol, osztottan dnthet hts lstmla, 6,5 J16 knnyfm kerktrcsk, elektronikus sebessgszablyoz, DVD-alap navigcis rendszer rintsre mkd kijelzvel.
|
KLTSGEK |
Slyad 12 600 Ft (1200 Ft/v/100 kg)
KTELEZ BIZTOSTS egy negyedvre, 30 vnl idsebb budapesti tulajdonos esetn, Generali–Providencia Biztost A0 osztly, 2004-es djszabs 44 457 Ft/negyedv
CASCO BIZTOSTS egy vre, negyedves djfizetssel 30 vnl idsebb budapesti tulajdonos esetn, Generali–Providencia Biztost eur casco, 2004-es djszabs 151 211 Ft/negyedv
Minimum nrsz 130 000 Ft Becslt rtkcskkens kzepes
JTLLS 3 v vagy 100 000 km ltalnos garancia, 3 v fnyezsre, 12 v trozsdsods ellen. |
RTKELS
    |
Annak ellennre, hogy taln ezt ismerik a legkevesebben az sszes Subaru kzl, a Forester megrdemli a figyelmet. Klnsen erre a 2.5 literes motorral szerelt cscsmodellre igaz, hogy nem ismer lehetetlen sem az autplyn, sem az erdei utakon, s a nem tl knye zlsek akr operba is mehetnek vele. Ha brjk benzinnel.
KAROSSZRIA |
|
klnleges megjelens |
|
robusztus felpts |
|
emelt hasmagassg |
|
kombi kialakts |
|
kicsi csomagtr |
|
htul az elvrthatnl kisebb hely |
KNYELEM |
|
gazdag felszereltsg |
|
mretes lsek |
|
knny beszlls |
|
zajos mkds |
|
knyelmetlen futm |
HAJTSLNC |
|
nagyszer menetteljestmnyek |
|
kivtelesen j tapads |
|
kzvetlen gzreakci |
|
nagy ert ignyl kuplung |
MENETTULAJDONSGOK |
|
kivl ttarts |
|
nagyon j gyorsuls |
|
rzketlen kormnyzs |
BIZTONSG |
|
nem elgg hatsos fkek |
|
menetstabilizl nem rendelhet |
KRNYEZETVDELEM |
|
mrethez kpest tiszta zem motor |
|
az utastr elemeinek egy rsze visszaforgathat |
KLTSGEK |
|
a teljestmnyhez s felszereltsghez kpest kedvez r |
|
hossz karbantartsi intervallumok |
|
magas fogyaszts |
|
drga alkatrszek | |
|