Alfa Romeo 156
2005.06.01. 17:41
Az Alfa Romeo 156 t v s 540 ezer pldny legyrtsa utn megjult. A kzpkategris modell – amellett, hogy klsõ vltoztatsokat vgeztek rajta – nhny mûszaki jdonsggal is szolgl, motorvlasztkban pldul kt Multijet turbdzel is megjelenik.
A mester kzjegyvel

Az Alfa Romeo 156 t v s 540 ezer pldny legyrtsa utn megjult. A kzpkategris modell – amellett, hogy klsõ vltoztatsokat vgeztek rajta – nhny mûszaki jdonsggal is szolgl, motorvlasztkban pldul kt Multijet turbdzel is megjelenik.
Az Alfa Romeo 156 talaktsa fontos zenetet hordoz. Az eredeti formaterv megalkotja, Walter de Silva mr tigazolt a Volkswagen-csoporthoz, ezrt az olaszoknak dupln is kellett bizonytaniuk: egyrszt, hogy a – ktsgkvl tehetsges – tervezõ elvesztse nem sodorja formai vlsgba a mrkt; msrszt, hogy a 156-os karaktert t tudjk gy alaktani, hogy az ne tûnjn toldozgatsnak. Az Alfa nagy szerencsje, hogy szak-Olaszorszgban amgy is rengeteg, kisebb-nagyobb formatervezõ stdi mûkdik. A 156-os trajzolsnak megbzst vgl a torini Italdesign kapta, az a cg, amelynek tnykedst Giorgetto Giugiaro neve fmjelzi. Az elmlt vtizedekben a mester tervezte meg tbb Alfa formjt is, most azonban meglvõ alapokon kellett dolgoznia. Munkjt nmileg megknynytette, hogy a 2002-es Brera tanulmnyautn mr felvzolta a jvõ Alfa Romeinak vonalait. A nemzetkzi sajtbemutatn, az Itadesign kzpontjban ez a kup ott llt az j 156-os mellett, teht nem volt nehz rjnni, honnan az tlet. Az orrot rintõ markns vltoztatsokon kvl a 156-ossal nem sok trtnt, azt leszmtva, hogy a csomagtrfedlen megjelent egy j trsvonal, s nmileg a lmpatestek is vltoztak. Az Italdesign egy feliratot is elhelyezett a srvdõn, az oldals index alatt, „Design Giugiaro” felirattal – kiss kisajttva az eredeti formatervet is.
Htulrl alig ltszik vltozs, mindssze a csomagtrfedlen jelent meg egy j l |
 Giugiaro magyarz az j formajegyekrõl |
 A httrben ll Brera kup orra igen kzeli rokonsgot mutat az j 156-osval |
 Az utastr szinte rintetlen maradt, mindssze a kzponti kijelzõ lett kisebb, s j szn-sszelltsokat komponltak |
A Sportwagon tovbbra sem tereblyes kombi, de csomagtere legalbb bõvthetõ – szemben a limuzinval
A 156-os benzinmotorjai gyakorlatilag vltozatlanok maradtak, az 1,6 s 1,8 literes Twin Spark mdosts nlkl szta meg a tpus talaktst. E motorok utdai hamarosan megjelennek, kzvetlen befecskendezssel. A mr korbban is hasznlt ktliteres, kzvetlen befecskendezses (JTS) motoron is mindssze a vezrlõelektronika tprogramozsra volt szksg, hogy a rvidebbre vett vgtttellel mg kellemesebb legyen a vezetsi lmny. A 2,5 literes V6-os verzi hajtslnca is vltozatlan.
A hengerenknt ngyszelepes dzelek meglehetõsen sportosan mozgatjk a 156-ost
Annl komolyabbak az jtsok a dzeleken. A klasszikus, nyolcszelepes 1.9 JTD (115 LE) varins ugyan megmaradt a knlatban, hiszen csendesen s kiegyenslyozott erõleadssal mozgatja mg a Sportwagont is. Picivel frfiasabb hang ugyanennek a motornak a 16 szelepes varinsa, amelyet viszont mr msodik genercis kzs nyomcsves befecskendezssel (ezt Multijetnek nevezik) lttak el. Az j rendszer maximlis befecskendezsi nyomsa elri az 1600 bart, s munkatemenknt akr hat rszletre elosztva kpes az gstrbe juttatni a tzelõanyagot. gy a nyomatk drasztikus nvelse ellenre sem kpzõdik korom, tovbb lgyabb az gsi folyamat, mint az elsõ genercis rendszerekben. Akinek viszont mg a 140 lerõ s a 305 newtonmter nyomatk is kevs, az is tall megfelelõ turbdzelt. Elksztettk az thengeres, 2,4 literes JTD motor hengerenknt ngyszelepes vltozatt is – szintn Multijet befecskendezssel. Az eredmny: 175 lerõ maximlis teljestmny s 385 newtonmter nyomatk. Az thengeres szinte ijesztõ vehemencival tudja megmozgatni a 156-ost: a limuzint nullrl szzra mindssze 8,3, a Sportwagont 8,6 msodperc alatt gyorstja fel. A 156-os j vltozatai mr most megrendelhetõk, de az elsõ autk õsszel rkeznek meg. A legolcsbb, 1.6 TS limuzin ra mg pphogy az tmillis hatr alatt marad.
|