Teszt: Toyota Landcruiser
2005.06.01. 17:32
Nagyobb teljestmny dzelmotorjval s j, tfokozat automatjval dinamikusabb a Toyota terepjrja
Ersebb dzelmotorjval s j automatikus sebessgvltjval jobban megy, de sportauts babrokra mg gy sem plyzhat a Toyota Landcruiser D4D.
MSZAKI ADATOK |
Karosszria
tlses, tajts karosszria. |
Hosszsg |
4850 mm |
Szlessg |
1875 mm |
Magassg |
1855 mm |
Tengelytv |
2790 mm |
zemanyagtartly |
87 l |
Menetksz tmeg |
2035 kg |
Futm Ell fggetlen kerkfelfggeszts, ketts keresztlengkarral, tekercsrug. Htul merev hidas felfggeszts, ngy lengkarral, tekercsrug. Ellhtul bels hts trcsafk. Gumimret: 265/65 R 17.
Motor Ell hosszban elhelyezett soros, ngyhengeres, folyadkhts dzelmotor turbfeltltvel s tltleveg- htvel. Kt fell fekv vezrmtengely, hengerenknt ngy szelep. Kzs nyomcsves befecskendez- rendszer. Lkettrfogat: 2982 cm3. Maximlis teljestmny: 122 kW (166 LE) 3400/min. Maximlis forgatnyomatk: 410 Nm 1600-3200/min.
Ertvitel tfokozat, automatikus kapcsols vltm. sszkerkhajts.
Menetteljestmnyek
Vgsebessg |
175 km/h |
Gyorsuls 0–100 km/h |
11,2 s |
Fogyaszts
tlagos tzelanyag-fogyaszts |
9,0 l |
|
RTKELS
    |
 |
A kis fordulaton hatalmas forgatnyomatkot mozgstani kpes, ugyanakkor elfogadhat fogyaszts dzelmotor klnsen terepen csillogtatja meg ernyeit. Finoman s gyorsan kapcsol az tfokozat automata sebessgvlt, kivl a terepjr-kpessg, kicsi a fordulkr, s kiemelked az sszeszerelsi minsg. |
 |
A vetlytrsaktl elmarad minsgrzet mellett a gyorstskor hangos motor, az orszgton bizonytalan ttarts, s nem teljesen komfortos rugzs rontja az sszkpet. |
rre az vre a Toyota Landcruiser dzelvltozatt kiss tfsltk. A mdostsok java ppen az ertvitelre jutott, mghozz alapos okkal: a korbbi vltozattal az aut finoman szlva is lomhnak bizonyult – fknt a kzben folyton erst konkurencihoz kpest. gy a hromliteres, soros ngyhengeres D4D sem kerlhette el a mtti beavatkozst: j common rail befecskendezrendszert, tdolgozott turbfeltltt s vezrelt rvnylssegt rendszert kapott. A mdostsok mindegyike a forgatnyomatk nvelst szolglja kis fordulaton, vagyis a clt sikerlt megvalstani. A nyomatk a korbbi 343 Nm-rl 410- re ntt, ami mindenkppen impozns eredmnynek tekinthet, akkor meg klnsen, ha azt is rtkeljk, hogy a hozz tartoz fordulatszm egy cseppet sem emelkedett. A nyomatkleads javulsa a teljestmny minimlis nvekedsvel is egytt jrt. Az j D4D eldjvel szemben 3 lervel tbbet, 166 lert ad le – szintn azonos, teht 3400/perces fordulaton. s a japnok – gyes hzssal – nem csupn a motort tettk ersebb, hanem az erforrshoz j, a nagyobb nyomatk kedvezbb kihasznlst segt sebessgvltkat trstottak. A kzi kapcsols szerkezet fokozatainak szmt trl hatra, az automatit ngyrl tre emeltk, s ez utbbinak a kapcsolprogramjt is finomtottk.
 |
Br a felhasznlt anyagok jk, s az sszeszerels kivl, a minsgrzet mgsem ri el a vetlytrsak nvjt |
 |
 |
Rossz ton a merev hts hd rezhet riszlst tovbbt a karosszrira |
Rgzthet a csomagtr ajtaja. A kt lehajthat ls extra tartozk |
 |
 |
 Fedlzeti szmtgp, ra s irnyt egyben – mindez alapron |
A megjult dzel kis fordulaton is erteljes, de morgs |
Felras az elektromos brls |
A kt fegysg talaktsa is elegendnek bizonyult ahhoz, hogy az automata vltozat (amelyhez neknk is szerencsnk volt) vgsebessge 170 km/rrl 175-re nvekedjen, a 0–100 km/h kztti gyorsulsi id viszont 12,8 msodpercrl 11,2 msodpercre cskkenjen. A mdostsok egyttal jt tettek a fogyasztsnak is, amely tlagban 10,3 literrl 9 literre mrskldtt. Papron jl festenek ezek az adatok, a valsg azonban kicsit ms. A fejlds szlelhet, az j motorral valban jobban nekildul az tnak a csaknem kt tonns ris, de vrmes vehemencirl azrt nincs sz: a vetlytrsak egy-msfl msodperccel mg mindig jobban gyorsulnak, s krlbell ugyanez igaz a benzines vltozatra is. A nagy nekibuzdulst ugyanakkor a ngyhengeres erm mly s ellenllhatatlan moraja ksri, ami nem igazn mlt ilyesfle luxusjrmhz. Mint ahogy – legalbbis a konkurencival sszevetve – az is kiss idejtmltnak hat, ahogyan a Landcruiser az ton viselkedik. Sima ton kanyarodva a karosszria jelents dlse s nem tl pontos nyomkvetse tnik fel, mg egyenetlen, hepehups ton a komfortrzetet rontja az a riszls, amelyet a hts merev hd tovbbt a felptmnyre. s ezen az sem segt, ha a csillaptst puhra lltjuk, mint ahogyan a kanyarstabilitst s a jrm–vezet kapcsolatot sem javtja akr a legkemnyebb fokozat beiktatsa sem. A kormnyt azonban abbl a szempontbl mindenkpp dicsret illeti, hogy ugyangy csupn hrmat kell tekerni vele az egyik vgllstl a msikig, mint egy szemlyautban. Valamint azrt, mert teljesen alszedve – a Landcruiser kls mreteihez kpest – kicsiny (pldul az Alfa 147- esnl is kisebb) ven megfordthat vele a jrm. Az aszfaltozott utakon mutatott kpessgek tern a Landcruiser nem igazn kpes felvenni a versenyt az erre kihegyezett legjabb konkurensekkel. De megvltozik a kp, ha terepen kell helytllni. Ekkor csaknem minden, ami eddig htrny volt, elnny vltozik. A robusztus hts tengelyen mg a legdurvbb akadly sem kpes kifogni, s hla a rugzsnak, a karosszria rezdlse nlkl, szdt tempban lehet vgigszguldani mg a legrettenetesebb, mly ktykkal szabdalt fldutakon is. Ha bels formavilgval s egyes anyagaival nem is, sszeszerelsi minsgvel s fknt felszereltsgvel a Landcruiser luxusautnak is bevlik, hiszen alaptartozka a hat lgzsk, a lgkondicionl rendszer, a kazetts magnval is kiegsztett CD-vlts rdi, hts differencilzr s a terepszmtgp. Mindez 11 400 000 forintos alapron, amelyet 910 000 forinttal tetz meg az j automatikus sebessgvlt.
|