Menetprba: Peugeot 1007
2005.06.01. 17:29
Elektromos tolajtkkal arat risi feltnst a rvid, de nylnk francia. Az tlet j, s a kivitelezsre sem lehet panasz
Nyitni kk
rizs, 2003. jlius 16-a, este, a Peugeot fejlesztkzpontjnak parkolhza. Pierre pp aznap tudta meg, hogy az elrejelzsek szerint az eurpai autpiacon sszessgben alig vrhat nvekeds, de a kvetkez vekben a kiskocsik egyre kelendbbek lesznek. A npszer 206-os ugyan elgedettsggel tlttte el a francia mrnkt, de fnkei jabb s jabb kisaut-tleteket vrnak tle. A parkolhz – mint minden este – most is zsfolt: Pierre 806-osnak vezetlsbe ezttal is a hts tolajtn keresztl mszik be, mert mindkt oldalon annyira kzel lltak hozz a kedves kollgk, hogy az els ajtkat kptelen rsnyinl tgasabbra nyitni. Msnap Pierre elkezdett jtszani a gondolattal, hogy a szk helyeken a beszlls gondjt orvosol tolajt vajon alkalmazhat lehet-e kiskocsin is.
Elektromosan nylik a Peugeot 1007-es hatalmas tolajtaja, amelyen keresztl a hts sorba is knny a beszlls – mg szk helyen is |
Az 1007-es dupla nullja vgtelen jelknt rdik a kocsi htuljn, s az utastr varicis lehetsgeire utalhat |
 |
 |
A jtszadozsbl egyre komolyabb tervezs lett. Az j 807- es hts tolajtaja nmi talakts utn ppen megfelelt egy magas pts – Pierre szerint ugyanis ez a divatos mostanban –, vidm formj s tgas kiskocsi egyetlen oldals nylszrjnak. gy lttt testet a Sesame- tanulmny, amely krbejrta Eurpa nagyobb autkilltsait, s kedvez fogadtatsra tallt, ezrt gyorsan szriamodell rett. Csupn egy apr gond volt mg vele: a nvads problmja. A Citronnel s a Toyotval kzsen a Peugeot pp gzervel dolgozott az j miniaut, a 107-es kifejlesztsn. A 206-os utdjnak termszetesen fenntartottk a 207-es nevet, a kt kiskocsi kz sznt jdonsg viszont mgsem kaphatta a msfl-nulla-hetes nevet – mr csak azrt sem, mert ez szmokkal lerva bnn hat. Pierre- t sokig nyomasztotta a nv hinya, hisz mgsem hagyhatta, hogy zsenilis tlete ilyen aprsgon bukjon meg. Aztn a legjabb James Bond film vettse alatt a mozi kzepn felugrott szkbl s elkiltotta magt: akkor legyen egy-nullanulla- hetes. Azaz 1007-es. Valahogy gy, br persze biztosan nem pontosan ily mdon szlethetett meg a Peugeot jdonsga, az j 1007-es.
 |
A kis Peugeot finoman s csendesen grdl, radsul knnyedn vezethet. Csak kiss magas |
 |
J fogs az llthat kormny, a mszerfal a Peugeot-stlust elegyti vidm, kerekded formkkal. Az automatizlt kzi vlt kiss lassan vlt, de vannak kapcsolflei a kormny mgtt is. J a felhasznlt anyagok minsge, ignyesek a manyagok, s krmkeretesek a mszerfal ri |
 |
 |
 |
Tologathatk a hts lsek is. A csomagtr alaphelyzetben 180 literes |
Szettben cserlhet az lsek bette, az oldalkrpit s a levegbeml karimja |
Felras a hatalmas, osztott s nyithat panormatet. Az utastr egybknt is vilgos |
A 3,7 mter hossz, de 1,6 mter magas kocsi az alapveten dobozforma ellenre is kedves jszg, mandulaformj els lmpi, hatalmas, ttott szjat idz htmaszkja egyedi arcot klcsnznek neki. Tolajti risi, 92 centi hossz nylst trnak fel egy gombnyomsra, hiszen elektromos mozgatsak. Nyitgomb a tvirnyts kulcsra, s a mszerfalra is jutott, utbbi elhelyezse kiss megtveszt, mert ablakemel gombnak is hihetnnk – amely egybknt a vlt mell kerlt. Az ajt kzi ervel is nyithat, de csak ll helyzetben vagy lpsben, 5 km/rs temp felett reteszeldik. Jtkos formk s vidm sznek uralkodnak a beltrben is. Hrom egymsba lelkez, kerek ra van a mszeregysgben, a lgbemlket szintn krzvel rajzolhattk. A kzpkonzolon a szoksos Peugeot- stlus rdi s lgkondicionl foglal helyet, a mszerfal tetejn s kzepn grafikus kijelz trnol. Az 1007-es utasterben ngy klnll ls van. A htsk is tologathatk, tmljuk szge is llthat, elrednthetk, radsul alaphelyzetben tgas teret knlnak. Ilyenkor ugyan a csomagtr aprcska, alig 180 literes, de mindent elredntve egy kbmternl nagyobbra bvthet. Radsul az anysls httmlja is lehajthat, gy asztalkv alakul vagy helyet ad hossz trgyak szlltshoz.
 |
 |
Knyelmesek a fotelek, de az oldaltartsuk nem tl j |
Nagyauts az opcis lista, mg xenonlmpa is kaphat |
 |
Kt 1,4-es motor mellett a legersebb az 1,6-os, 110 lers benzines |
Az 1007 motorjai ismersek ms PSA modellekbl. Kt 1,4- es vlaszthat, a benzines 73 lervel, mg a HDi 68 lers, s mindketthz tfokozat kzi vlt kapcsoldik. A cscsvltozat egyelre az 1,6-os benzinmotor, amely 110 lers teljestmnyre kpes, s automatizlt kzi vlt jr hozz, amely a Peugeot-nl a 2Tronic nevet kapta. Menet kzben az 1007- es a magas kisautkra jellemzen mozog. Knnyedn irnythat, fordulkony, de nem klnsebben frge. Egyrszt mg a legersebb motorja is megszenved a nehz karosszrival, msrszt gyorsabban vett kanyarokban jelents oldaldlssel rmisztgeti utasait. Ez azonban legfeljebb ijeszt, de teljesen veszlytelen, mert az 1007-es biztonsgos vmeneti tulajdonsgokat mutat, vagyis alulkormnyozott. Radsul menetstabilizl rendszer is kerlt a kis Peugeot-ba, amely egybknt is nagyon biztonsgos, tcsillagos Euro NCAP trsteszttel bszklkedhet. Szria a hat lgzsk, de mg a trdet is vdheti egy lufi, az ESP mellett pedig blokkolsgtl is van.
MSZAKI ADATOK |
Megnevezs |
1.4 |
1.6 |
1.4 HDi |
Hengerek elrendezse/szma |
S/4 |
S/4 |
S/4 |
Lkettrfogat (cm3) |
1360 |
1587 |
1398 |
Teljestmny [kW(LE)/min] |
54(74)/5400 |
80(109)/5750 |
50(68)/4000 |
Nyomatk (Nm/min) |
118/3300 |
147/4000 |
160/2000 |
Hossz./szl./mag. (mm) |
3731/1826/1620; 1660* |
Tengelytv (mm) |
2315 |
Sajt tmeg (kg) |
1140; 1145** |
1216 |
1168 |
Csomagtart mrete (l) |
180–1048 |
Gyorsuls 0–100 km/h (s) |
15,6; 17,8** |
12,6 |
16,7 |
Vgsebessg (km/h) |
165 |
190 |
160 |
tlagfogyaszts (l/100 km) |
6,4; 6,2** |
6,6 |
4,4 |
* magassg tetrudakkal ** automatizlt vltval elltott verzi adatai |
A felszereltsg knyelmi szempontbl is gazdag, ennek fnyben viszont nem csoda, hogy a 1007-es vrhatan nem lesz diszkont ajnlat, amikor a nyr kzepn megkezdik hazai forgalmazst. S hogy mi lett Pierre-rel? Minden bizonnyal jl megrdemelt nyaralst tlti Dl-Franciaorszgban, jl megrdemelt prmiumt kltve. s taln most nem a szk parkolhzak, hanem valami egsz ms miatt boszszankodik.
|