Volkswagen Passat 1.9 PD TDI
2005.05.20. 19:04
Trendline
A hatodik genercis Volkswagen Passat tesztje kzben arra kerestk a vlaszt, hogy a kzpkategris jdonsg valban olyan rtkes-e, mint amilyennek mutatja magt. Ehhez az 1,9 literes turbdzel motorral felszerelt alapkivitelt vettk grcs al.
Impozns jelensg az j Passat. Krmozott htmaszkjval s LED-es hts lmpival elegns, korszer autnak mutatja magt, de a minden dimenziban megnvelt mretek is arra utalnak, hogy felntt(esebb) a wolfsburgi kzpcsatr. A formai evolci ugyan szembetl, a design rzelmesebb a korbbinl, mgsem rtek egyet a katalgus lltsval, mely szerint a mostani a legnagyobb elrelps a tpus trtnetben. Mivel a Passat kicsit konzervatv, hagyomnytisztel is egyben, jellegzetes karaktere szemernyit sem vltozott. Kzvetlen konkurenseit, az Opel Vectrt s a Ford Mondet felllicitlva, mr-mr a prmiumszegmens fel kacsingat a hrom vtizednl s 13 milli pldnynl is tbbet meglt tpus hatodik nemzedke - feltrekv cgvezetknek, sikeres zletembereknek mindenkppen hatsos belpt biztost egy trgyalsra.
Nemes egyszersg
Bell mr korntsem ennyire egyrtelm a helyzet. A felszereltsgre igazn nem lehet panasz, hiszen mr a Trendline alapvltozat is tvirnyts kzponti zrral, elektronikus kulccsal, elektromos rgztfkkel, magassgban szablyozhat vezetlssel, fgglegesen s tengelyirnyban llthat kormnnyal, motoros mozgats ablakokkal (ell) s tkrkkel, 4 hangszrs, CD-lejtszs audiorendszerrel, valamint automatikus klmaberendezssel knyezteti utasait, mg a biztonsgukat blokkols- s kiprgsgtl, elektronikus fkereloszt, vszfkasszisztens, menetstabilizl rendszer, tovbb hat
lgzsk vigyzza. Az alkalmazott anyagok viszont helyenknt rtkesebbek voltak az elz Passatban. Az jban pldul a mszerfal als, szrke rsze egyszeren nem illik az sszkpbe, ltvnyra s tapintsra egyarnt rangon aluli - fekete vagy bzs rnyalatban mindez kevsb feltn. A karbonutnzat dszts is meglehetsen manyagos, s n gondosabb, preczebb illesztsekre sarkallnm a beszlltkat, a szerelsorokon dolgozkat. Pedig ettl eltekintve az ltalnos minsgrzet j, nem igazn lehet fogst tallni a limuzin utastern. A trgyilagos mszerfalon logikus rendben sorakoznak a kapcsolk s kezelszervek, a legfontosabb informcik gyorsan leolvashatk, egyszval az ergonmia plds. Testalkattl fggetlenl mindenki knnyedn megtallhatja az idelis vezetsi pozcit, a feszes tms lsek knyelmesek, csupn az oldaltartsuk lehetne valamivel hatrozottabb. Hossz id utn nekem elszr a Passatban nem jelentett gondot elhelyezni a msfl literes dtt, mivel a mretes ajtzsebek akr ekkora palackot is gond nlkl befogadnak. Radsul a temrdek jl hasznlhat pakolrekesznek ksznheten az sem okozhat fejtrst, hol talljunk helyet a rditelefonnak, kulcscsomnak s ms nlklzhetetlen aprsgnak. Annak ellenre, hogy a tengelytvolsg alig nhny millimterrel nagyobb a korbbinl, a Passat helykihasznlsa elismersre mlt. Egy nylnk, mondjuk 1,9 mter magas sofr mgtt bsges lbtr marad mg egy msik felnttnek, ngy szemly knyelmesen elfr az autban. Azon sem kapnak hajba az utazk, hogy
mennyi poggyszt hozzanak, mert a csomagtart mr alaphelyzetben 565 literes (ha nem lennnek azok az otromba lengzsanrok, taln kicsit tgasabb is lehetne), s a 60/40 arnyban, osztottan dnthet lstmlk segtsgvel bvthet. Sajnos ilyenkor a padl nem lesz teljesen sk, a nagyobb trgyak bepakolst pedig a viszonylag magas perem s a szk nyls nehezti. A csomagtrfedl egybknt a tvirnytrl gombnyomssal, vagy az emblma meghzsval nylik.
Hossztvfut
A tollszr nlkli elektronikus kulcsot a gyjtskapcsolba illesztve elszr felvillannak a kontroll-lmpk, majd benyomva letre kel a motor. Esetnkben a jl ismert 1896 kbcentis, adagolfvks befecskendezs turbdzel berreg fel. Bizony, brmilyen hatkony is a Passat zajcsillaptsa, a motor drmgst csak rszben kpes kirekeszteni az utastrbl. A gzolajos jrskultrja ms szempontbl is kvnnivalt hagy maga utn. Persze, gy is felfoghatjuk a dolgot, hogy az tterjedt vibrci miatt eredeti feladata mellett masszroz funkcit is ellt a kuplungpedl s a sebessgvltkar. Kapra jn, hogy ppen emelkedn ll a kocsi, gy rgtn kiprblhatom az elektromos rgztfket. Akinek eddig gondja volt a kzifkes elindulssal, annak megvltst jelent ez a rendszer. Ugyanis elindulskor automatikusan kiold, amennyiben a vezet eltte bekapcsolta a biztonsgi vet. Visszaguruls kizrva! Egybirnt a fkre lpve, gombnyomssal is „kiengedhetjk” a rgztfket. A szerkezetnek van egy kiegszt funkcija is: a norml fkrendszer esetleges meghibsodsa esetn pnikfkknt szolgl. A gomb folyamatos nyomva tartsa kzben - mind a ngy kereket fkezve - a lehet leghatkonyabb lassulst produklja, mgpedig a blokkolsgtl s a menestabilizl rendszer felgyelete alatt. Az alul kiss nyomatkszegny motor csak 1800-as fordulatnl, hirtelen kap erre. Innentl viszont kellemesen hz, knyelmesen gyorstja az autt. Termszetesen a Passat nem robbankony alkat, inkbb az ultramaratoni tvoknl jeleskedik: ekkora auttl elismersre mlt a 6,4 literes tlagfogyaszts, a kzel 1100 kilomteres hattvolsg pedig igazn megnyugtat. Amgy sincs rtelme hosszan kihzatni a 105 lers TDI-t, a forgalommal akkor is lpst tudunk tartani, ha gyorsan felkapcsolunk. Ezutn csak elvtve kell az tfokozat sebessgvlt karja utn nylni. Nem mintha brmi baj lenne vele, hiszen a megvezetse precz, katonsan jr a kulisszban, s az tttelezst is jl eltalltk. Hegymenetben vagy elzskor csupn arra rdemes gyelni, hogy kerljk a turblyukat. Egybknt nyugodt szvvel a 250 Nm-es forgatnyomatk gondjaira bzhatjuk magunkat, a kocsi rugalmassga meggyz. Amikor a motor elri az zemi hmrskletet, szerencsre a hangja is albbhagy valamelyest, gy – rszterhels mellett - orszgton
s autplyn viszonylag csendben utazhatunk. A hazai tviszonyokhoz nmileg feszes hangols a Passat futmve. A kisebb thibkat magabiztosan lpi t a kocsi, a nagyobbakkal azonban hadilbon ll, s mly, tompa puffans formjban hangot is ad nemtetszsnek. Kanyargs ton viszont enyhe alulkormnyozottsggal fordul, mg kikapcsolt menetstabilizl esetn is nehz kihozni a sodrbl. A fkek is a helyzet magaslatn llnak, erejk jl adagolhat, s hatrozottan lasstjk az 1,4 tonns autt.
Megfizethet jdonsg
Az 1,6 literes, 102 lers, benzines alapmotorral kimondottan versenykpes az j Passat 5,2 milli forintos alapra. A Ford Mondehoz - 1,8-as motorral (110 LE) - szinte pontosan ennyirt juthatunk hozz, de a kereken 100 lovas Opel Vectra 1.6 is alig 100 ezer forinttal olcsbb nla. Ehhez kpest az 1.9 TDI turbdzel 773 ezer forintos felra soknak tnhet, m a konkurensekkel sszevetve hasonl kpet kapunk. A Passat pedig tnyleg frissebb s tbbet knl ennyivel a msik kettnl. De szlestsk ki a mintavtelt egy prmiummrkra: a kisebb s szksebb Volvo S40-est vizsglva (igaz, a jobb kvalitsokkal rendelkez 1,6 literes dzelmotorral) a Volkswagen relnye mg mindig 18 ezer forint.
|