BMW M6 - Frfias jtkok
2005.05.20. 18:59
Mirt kellene vlasztani a knyelmes luxus-trakup s a vrpezsdt, kkemny sportkocsi kztt? Megrkezett a 2 in 1 formula leghatsosabb kpviselje, a BMW M6! A cscsmodellt - mindkt szempontbl – a legidelisabb helysznen, a spanyolorszgi Ascari versenyplyn tettk prbra
Nmi orszgti „poroszklst” kveten megrkeztnk clllomsunkhoz! Az Alberto Ascarirl elnevezett privt versenyplyn az M6 vgre szmot adhat valdi kpessgeirl, felfedheti igazi njt. A knyelmes sportkup lcja mg rejtve ugyanis a BMW tulajdonkppen Formula-1-es technikt knl utcai hasznlatra: V10-es motor, a kormny mgtti billentykkel kapcsolhat htfokozat sebessgvlt, htskerkhajts s rajtautomatika. Ismers ugyebr… Miutn a felfjhat lgprnk segtsgvel szkebbre vettem a sportls oldaltmaszt, nhny gombnyomssal megszabadtom prztl a fenevadat, s szabad utat engedek az "er stt oldalnak". Elszr a Power kapcsolval lestem az 507 lers cscsteljestmnyt s a maximlis, 520 Nm-es forgatnyomatkot. Az elektronikusan vezrelt lengscsillapts hrom llsa kzl (komfort, norml, sport) a betonkemnyet aktivlom, a sebessgvlt 11 programjbl pedig
kivlasztom a legbrutlisabbat. Kedvenc belltst egybknt mindenki a kormnyon tallhat, M jelzs gombra programozhatja, gy nem szksges minden egyes alkalommal vgigjtszani eme procedrt. Ha ld, legyen kvr alapon rajtautomatikval bolondtom meg az egszet, ehhez elbb ki kell kapcsolni a menetstabilizl rendszert. Elretolom a sebessgvlt karjt, s folyamatosan tartom, mikzben a padlig taposom a gzpedlt. A lehet legerteljesebb gyorsts rdekben az elektronika 4000 krnykn tartja a fordulatszmot. Nos, akkor hadd szljon!
Pokolfajzat!
Amikor eleresztem a vltkart, elszabadul a pokol! A motor htborzongat mdon vlt fel, akr egy „zajszigetelt” Formula-1-es autban, a 285/35 ZR 19-es hts gumik belemarnak az aszfaltba, s az M6 olyan irtzatos vehemencival rugaszkodik el, mintha nem is puskbl, hanem egyenesen gybl lttk volna ki. A fordulatszmmr mutatja villmgyorsan vgigsznt a skln, pedig a Bi-Vanos vltoz szelepvezrls V10-es szokatlanul hosszan, egszen 8250/percig prgethet. Ilyenkor minden egyes dugatty 20 mtert tesz meg msodpercenknt a hengerekben. Az esemnyek egy csapsra
felgyorsulnak, a tekintetemet le se merem venni az trl. Mg szerencse, hogy a legfontosabb informcikat (sebessg, sebessgi fokozat, fordulatszmmr) a Head-Up-Display kivetti a szlvdre, a pilta el, a sebessgvlt meg a kormny mgtt elhelyezett billentykkel is vezrelhet, ahogyan a Formula-1-ben. A harmadik genercis SMG az eddiginl 20 szzalkkal gyorsabban cserli az ttteleket, az erfolyam alig nhny ezredmsodpercre szakad meg. Viszont ilyenkor a kulturltsg csrjt sem lehet felfedezni benne. A maximlis vezetsi lmnyt szolglja, hogy minden egyes kapcsolsnl hatalmasat rnt, visszavltskor pedig hangzatos gzfrccst ad, akr egy versenyautban. Ez a kocsi kegyetlenebb, mint Darth Vader! A
knnyfmek szles kr alkalmazsa s a sznszl-ersts manyagbl kszlt tetelem megtette hatst: az aut slyt 1710 kilra faragtk le (45 kg-mal knnyebb az M5-nl), ennek megfelelen minden egyes "paripnak" csupn 3,3 kilogrammot kell cipelnie. gy az M6-osnak mindssze 4,6 msodpercre van szksge, hogy ll helyzetbl szzas tempra katapultljon, e sebessg ktszerest 14 szekundum alatt ri el, mg az eszeveszett szguldst 250 km/rnl korltozza az elektronika.
Kezesbrny?
Brutlis teljestmnye ellenre meglepen kezes, jl vezethet a BMW M6. Az impozns jrgny gy fickndozik a kanyarokban, mint pisztrng a sebes patakban. Bekapcsolt DSC mellett mg a tapasztalatlan mazsolk is knnyedn elbnnak a kocsival, hiszen a legdurvbb vezeti hibkat is eltusolja az elektronika. DSC nlkl sem igazn alattomos a sportkup viselkedse, de azrt ajnlatos vatosan bnni a gzpedllal. A tengelyek kztti idelis slyelosztsnak, a hts M differencilzrnak, az ignyes futmnek s a mretes papucsoknak ksznheten a tapads elkpeszt. Minden esetben pontosan rezni, amikor a hts rsz kezd kitrni, m mivel a kormnyzs kzvetlen tttelezs s rzkletes, idejben megfkezhetjk a lzadst. Ha azonban igazn ltvnyosan akarunk autzni az M6-tal, ahhoz mr „mrt” kezekre s lbakra van szksg. Nem csak llegzetelllt gyorstsokra kpes m az M6! Lasstskor szintgy kiprseli a szuszt az ember tdejbl. Az ell 348, htul 345 millimter tmrj, bels hts trcsafkek 100 km/rs sebessgrl 36 mteren lltjk meg a vadszgpet, s a gyriak szerint fradkonysgnak jelt sem adjk.
A Sevilla-Ronda tvonalon megtett, alig 150 kilomteres tvolsg utn az a gondolat fogalmazdott meg bennem, hogy a BMW M6-tal akr otthonrl is elvezetnk idig. A bajorok bivalyers s knyelmes traautja ugyanis a legknyesebb ignyeket kielgt luxusbelsvel knyeztet. Jformn a teljes piltaflkt finom brrel krpitoztk, a kocsi felszereltsge pazar, a vezet s utasa pldul motoros mozgats, knyelmes fotelekben pffeszkedhet. Az audiorendszerbl lgy muzsika szl, mikzben az andalz tavaszt ktzns lgkondicionl teszi
elviselhetv. Ell szells a helyknlat, m ksbb volt „szerencsm” htul is utazni: rvid tvon elviselhet a +2 szksgls, m hosszabb kiruccansokra legfeljebb gyerekeknek ajnlhat. Pedig a 450 literes csomagtartnak nem jelentene gondot elnyelni ngy szemly poggyszt. Norml zemmdban az M6-os motorja 400 lert bocst rendelkezsre, ami tbb mint elegend a legtbb forgalmi helyzet magabiztos kezelshez, a stresszmentes autzshoz. Az SMG robotvlt automata zemmdban megfontoltan, lgyan kapcsolgat, a rugzsi komfort kellemes, a BMW csendesen siklik a spanyol aszfalton.
Kivltsgosoknak
Egyetlen olyan autt sem ismerek – kivve persze az M5-st -, amelyik ilyen szlssges vltsokra kpes a luxus s a sportossg, a knyelem s a puritnsg kztt. Olyan ez, mint amikor az ltnys zletember htkznap sznhzba s operba ltogat a partnereivel, mg htvgn a legkemnyebb trash metal koncerten, haveri krben tombolva ereszti ki a fradt gzt. Termszetesen a BMW helysznvlasztsa sem volt vletlen. A szemtelenl j vonalvezets Ascari Race Resort ugyanis olyan, mintha egy golfplya festi szpsg krnyezett egy versenyplyval tvztk volna. Itt is, ott is remekl mutat a sportkup. Sajnos ezt az lmnyt csak azok lhetik t rendszeresen, akiket valban kegyeibe fogadott a sors: 31 650 000 forintot kell leszurkolni, ha a garzsunkba szeretnnk lltani a technika cscst kpvisel BMW M6-ost.
ADATLAP |
sszlkettrfogat: 4999 cm3 Hengerek/szelepek szma: 10/40 Maximlis teljestmny: 373 kW (507 LE) 7750/min Maximlis forgatnyomatk: 520 Nm 6100/min Hosszsg/szlessg/magassg: 4871/1855/1377 mm Tengelytv: 2781 mm Fordulkr: 12,5 m Sajt tmeg: 1710 kg Terhelhetsg: 415 kg Csomagtr: 450 l zemanyagtank: 70 l Gyorsuls 0-100 km/h: 4,6 s Maximlis sebessg: 250 km/h tlagfogyaszts: 14,8 l/100 km A modell alapra: 31 650 000 Ft | |
|