Ford Focus Turnier 1.6i Ti-VCT
2005.05.20. 18:53
Ghia
Nagy mgusok a Ford fejleszti: hkusz-pkusz, akkora utas- s csomagteret varzsoltak a Focus kombiba, hogy csoda. Tovbbi bvszmutatvnnyal eltntettek belle mindennem kidolgozsi s minsgi gyengesget, majd - mintegy levezet trkknt - szemfnyveszt mdon cserltk ki hagyomnyosra a hengeres toll Ford-kulcsot.
A „kompakt aut” kifejezs rendszerint megtveszt: korltozottan hasznlhat, szks jrmvet jelent. De nem a Ford Focus, s klnsen nem a kombi esetben! Meglep, mennyi mindent lehet belevarzsolni a csomagtartjba, amelynek sk a padlja, s fgglegesek a hatrol felletei. Nem egy vetlytrsban bosszant, hogy noha elre lehet dnteni a hts lst, de ilyenkor korltozott a vezetls htratolhatsga, magasabb ember teht knytelen trklsben vezetni. A Focus ezzel szemben tovbbra is knyelmes marad. Az els lsek tmljig 1669 millimter a padlhossz, a rakomny szlessge 1159, magassga 890 millimter lehet. A rakodperem mindssze 564 millimterre van a talaj felett. Lvn sz kombirl, ennyivel mr szvembe lopta magt az aut, amely jl llja a tzetesebb szemrevtelezst is: mintaszer a tmlareteszels, prma a poggysztr bels burkolsa,
praktikus a htul megismtelt dugaszol aljzat. Kiprbltam tbb lethelyzetben, ami egy, sokfle szabadids sportot z embernl elfordulhat, szlltottam vele bicikliket s vadvzi kenut, de mindig, minden belefrt. Nem fukarkodtak a tervezk az utastri rakodhelyekkel sem, mrmint a szmukat illeti. Mg a hts ls sarknl is van egy kis mlyeds, a mszerfal tetejn pedig fedeles rekeszt alaktottak ki. mbr elg kicsik ezek, mint ahogy komolytalanul aprra sikerltek az ajtzsebek is. Krptlsul j nagy kesztytartnak rvendhetnk, melyet a klmaberendezs tart hvsen.
Boszorknysg?
Mint tudjuk, a gyorsasg nem boszorknysg, de nem is olcs dolog. Fordunkban soros ngyhengeres, dupla vezrmtengelyes, 16 szelepes, ketts, fggetlen vltoz szelepvezrls (Ti-VCT) knnyfm gp dolgozott, hengerenknti befecskendezssel s elektronikus gzpedllal. Nagyon ignyes konstrukci teht, amely brmikor ksznek bizonyult egy-egy gyors kilvsre, vagy a leglis tempt kzel msflszeresen meghalad autplys szguldsra. Reakcii megnyerek, jrsa sima s halk, m ilyen stlusban tz liter krl fogyaszt. Ez mg rendben is lenne, csakhogy az 55 literes tank minduntalan megllsra knyszert, elfecsrelve a megszerzett idelnyt.
A futm kpessgeinek kiprblsra kivtelesen j alkalmat szolgltatott, hogy a tesztkocsi elgg csszs gumiabroncsai egyszer-egyszer boszorknyosan gyors beavatkozst tettek szksgess. A Focus volnjnl azonban nem tenyrizzaszt kaland, hanem pomps mka az ilyesmi, nagyon stabil az aut, egyrtelmek a visszajelzsek, egyms utn kvetkez thullmok sem okoznak bizonytalansgot. Feladata magaslatn llt a fk is. A j sszkpet pontosan mkd sebessgvlt s kapcsolk, illetve az jszakba kkesfehr alagutat fr xenon fnyszrk tettk teljess.
Semmi sem hinyzik
A Focus Ghia a luxuskedvelk vlasztsa. A ngyklls, brborts kormnykerk, a volnrl kezelhet szmtgp, illetve a kormnyoszlop-szatelliten megismtelt audiovezrl gombok, az esre nmkden beindul ablaktrlk, a sttedskor nmkden bekapcsold lmpa s a fnyszrk fnyt tompt visszapillantk igazn kellemess teszik az utazst. Amit nem lehet ttelesen felsorolni, de legalbb ilyen fontos, az a kocsi minsgi hatsa. Minden jl egytt van rajta, masszv benyomst kelt, finoman mkdik. Mr az ajt csukdsnak hangja elrulja, hogy nem sajnltk a fejlesztmunkt. Slampossgnak semmi nyoma, nem tallni eldolgozatlan rszleteket, rossz ton sincs zrgs, csikorgs. Elismersre mlt, hogy mekkora utat tett meg a Ford az elmlt hsz vben a minsg cscsaira vezet rgs svnyen! Ugyanakkor nem hallgathatok valamirl, ami szemet szrt nekem. Korbban nagy garral hozta be a Ford a hengeres toll, szinte lemsolhatatlan kulcsot, mint a vagyonbiztonsg egyik zlogt.
Ez lett a mrka egyik jellegzetessge, mg a Jaguarokba is ilyen zrat szereltek. Aztn –hkusz-pkusz – egyszerre, magyarzat nlkl, kivarzsoltk az autbl. Focus kombinkban sem ilyen volt. Mg szerencse, hogy megmaradt a Fordok msik sajtos rszlete, a kulcsra zrhat gphztet, no meg a PATS lopsgtl rendszer. gy aztn - lapos toll kulcs ide vagy oda - bzhatunk benne, hogy nem tnteti el valami mgus a Focus kombit onnan, ahol hagyta a gazdja
|