A TUNINGRL LTALBAN (kezdknek)
Huli 2005.05.19. 19:04
Az autk tuningolsrl nagyon sok s szraz szakmai hablattyal teli oldalt lehetne megtlteni ezzel szemben n csak olyan technikai megoldsokkal szeretnk foglalkozni amelyek viszonylag kis pnzbl is elg ltvnyos vgeredmnyt hozhatnak mind ezt olyan nyelven amit mindenki megrt. Elszr is a motor (akr otthon hzilag is elvgezhet) tuningolsval fogunk foglalkozni, utna az optikai (kls s bels) tuningrl ejtnk nhny szt s vgl a futm tuningolst vesszk gorcs al.
Akkor vgjunk bele!
A motort azrt tuningoljuk, hogy az adott motorbl a legtbb LE-t hozzuk ki vagy csak dgsebb sportosabb hangot vagy rallis vezetsi lmnyt szeretnnk. Ezt tbb lpcsben rdemes elvgezni. Lssuk hogyan….
- Az els s taln az egyik legfontosabb lps a leveg beramlsnak krdse. Mivel a benzin gshez oxign kell, nem mindegy, hogy milyen gyorsan, milyen hmrsklet leveg ramlik a motorba. Minl tbb s minl hvsebb a leveg annl jobb az gs, ergo nagyobb a teljestmny. Teht knnytsk meg a leveg beramlst egy specilis knny lgtereszt kpessg anyagbl kszlt eszkzzel. Ennek kt fle mdozata ltezik. Az egyik a sport szr, ami tpus specifikus s a meglv papr szr helyre kell berakni (egyszer szerelni s ha garancis az autnk nem vsz el ekkora garancia), a msik megolds a direkt szr (lsd kp), kicsit bonyolultabb a beillesztse mivel ehhez ki kell szerelni a meglv szr- hzat s egy csvet kell apliklni a szr s beml csonk kz. Ezt, ha nem vagyunk gyakorlott szerelk akkor inkbb bzzuk szakemberre. Ennl a tpus szrnl meg fog nni a motor zaj, s szuper morgs sziszeg hangot fog produklni!
Fontos! a szrk rk lettartamak, viszont 10 000 Km-enknt tiszttani kell egy specilis kittel, ami elg drga 7-8 ezer Ft/kit viszont 2-3-szori tiszttsra elegend!
A direkt s sport szr a motor teljestmnyt 6-7 LE-vel nveli meg.
A direkt s sport szrk rai tpustl s gyrttl fggen vltoznak kb. 10-17 ezer Ft krl mozognak. Ajnlom a piacvezet amerikai K&N szr csaldot, amelyek elg j ron kaphatk s kivl minsgek. De megemlthet mg J&R tpus csaldot s Green fantzia nev szrket is.
- A msodik lps a gyjt gyertya kicserlse. A gyri ill. kommersz gyertyk h rtke s szikrja sokkal gyengbb a specilis sport gyertykinl. Ezen gyertyk specilis kikpzsnl s anyagnl fogyva (lsd kp) nagyobb s egyenletesebb szikrt biztostanak gyujtskor, ezltal elsegtve a tkletesebb gst. Sajnos az ra tbbszrse a kommersz gyertyknak viszont lettartamuk 3-4 szerese annak. Egy BRISK Premium Sport gyertya 1800-2000 Ft/db ron kaphat.
Fontos! A megfelel tpus gyertyt kell kivlasztani a motorunkhoz!
A teljestmnyt 1-2 LE-vel nveli, viszont dinamikusabb s egyenletesebb gyorsulst rhetnk el. Lteznek a BRISK termkein kvl ms „nevesebb” gyrtk termkei is de ezek elg borsos sszegekbe kerlnek s kimagasl minsg klnbsg nincs a kt gyrt kztt.
- A harmadik lps a kipufog rendszer cserje ill. optimalizlsa. Itt elszllhat az ember fantzija s pnztrcja is mivel egy j A vagy N csoportos kipuff rendszer lemlvel, kzpdobbal s sport kataliztorral elrheti akr 2-3 szzezer Ft-ot is amit egyedileg beleraknak a kocsiba. Mi csak maradjunk a fldn s beszljnk a norml megvalsthatsgrl s a norml pnztrcnl. A mi kis utcai tuning autnkon elegend ha a hts dobot cserljk ki. Itt szmtalan gyrt milliegy termke jhet szba a Power Ful 17 000 Ft-os univerzlis (gagyi) hts dobtl kezdve a Remus 150 000 Ft-os specifikus sport dobjig. Ezek rai fggnek a felhasznlt anyagok minsgtl s a gyrt nevtl. A lnyeg, hogy a kipufoggz kiramlsa gyorsabban trtnjen a motorbl ezltal n a kocsink teljestmnye. Mivel ezen dobokban kisebb a fojts ezrt megn a kocsi kipufog hangja is s most mr tnyleg sportosabb lesz a gp hangja. A gyrtk ltalban behangoljk a dobokat. Hrom kategria ltezik: egy halk, egy kzepesen hangos s egy nagyon hangos n, sport dob kzl vlaszthatunk. A kipufog dobokat vlaszthatjuk klnbz krm vgekkel, ez is mint sok minden egyb a tuningolsban zls s egy picit divat krdse. Lteznek klnbz tmrj kerek, ovl, dupla kerek vagy n. DTM vgek. A vlasztk szinte korltlan. Vannak olyan fanatikus tunerek is akik teljesen kiiktatjk a hts dobot s egy csvet illesztenek a kzps dob utn (igaz Oszy tes :o) ), ez aztn ad sportos bls hangot csak igazn, br hossz tvon, magas fordulaton rettent idegest s flskett hallgatni. A hts dob cserje +5-7 LE tbbletet biztost a motornak ami szintn nem sok de ha kombinljuk az elzekkel akkor mr jelents teljestmny nvekedst rhetnk el. Fontos! A kipufogt csak s kizrlag szakszervizben szereltessk fel!!!
A fent felsorolt motor tuningolsi eljrsok viszonylag kevs pnzbl oldhatak meg s biztosak lehetnk, hogy a motort semmilyen kros behats nem fogja rni. Ha gyesen vezetnk akr jelent fogyaszts cskkenst is elrhetnk ;-)
Lteznek drga tbb szzezer Ft-os motor tuningolsi eljrsok is de ehhez mr meg kell bontani a motort s ez teljesen megvltoztatja motor gyri rtkeit ami akr veszlyes is lehet (cskken a motor lettartama, megn a fogyaszts stb.)
Azrt nhny sort rla:
- Vezrm tengely csere (specilisan a szelepeket jobban kiemelve nveli az zemanyag beramlst)
- Lendkerk knnyts (a lendkerkbl egy j pr fls kilt eszterglnak ki ezltal knnytve a motor jrst)
- Turb utlagos bepts (0,7-2 Bar kztti nyomson juttat tbb levegt a moccinak, elg sokba kerl bepttetni)
- Chip tuning (optimalizljk a motorba jut benzin mennyisgt s a fordult szm hatrolst felemelik vagy kiiktatjk)
- Henger felfrs s kompresszi nvels (nagyobb kbcenti -> nagyobb teljestmny)
- Nitroen Oxid System (NOS) rendszer (a benzin mell Nitrogn Oxidot juttat, inkbb Amerikban divat, s kb. +100 120 LE tbbletet ad, igaz csak nagyon rvid ideig)
|